Wounds of light

Ernesto Rodrigues :: viola
David Stackenäs :: acoustic guitar
Guilherme Rodrigues :: cello
Nuno Torres :: alto saxophone

Lisbon, 2008
Record at Tcha3
Cover design by Carlos Santos
Produced by Ernesto Rodrigues
Creative Sources 2010


REVIEWS

Tense textures and shadowy interplay brought to ‘light’ from the quartet of father/son Rodrigues, guitarist David Stackenas, and saxophonist Nuno Torres; remarkably subtle sonic improvisation. (The Squid’s Ear)

I haven’t written about this CD when it came out, because I had been asked to write liner notes for it. But why shoudln’t I praise its ultra-quiet and surgically-precise form of free improvisation, with subtle yet gritty plays of textures? The Rodrigues father-and-son team delivers another bewitching performance. François Couture (Monsieur Délire)

For some mysterious reason, the first six minutes of this recording call those unwelcome awakenings begun with vexing headaches or those terribly sickening hangovers to mind and you could imagine why all the following mental images by such a listening could have been influenced by this first impression so that I could link the six minutes left over to nothing but the effect of an analgesic pill! …and you’ll understand why the harsch viola by Ernesto Rodrigues, that sort of gumbling and snoring by other sonic objects, the metallic scratching and the obstinate sawing by Guilherme Rodrigues’ cello, the steady reverberating by David Stackenas’e-bows and Nuno Torres’ alto saxophone of the second track could be linked to the interference in such an anguishing state of mind by some coercive “needs” as well as the third 15-minutes lasting track could be considered as the difficult attempt of rebalancing or recovering from such a condition or maybe it could just be the attempt of finding some relief out…finally! The description of an ordinary day which isn’t deserving of some lines in a personal diary at all. I could be more assertive and even show off some learning by trying a comparison of the title of this improvisational issue with the notorious sentence by William Blake according to which “colours are wounds of light”, but I prefer to keep my feet on the ground today! Just enjoy this listening in accorrdance of your situation or your speculative knowledge…it’s up to you! Vito Camarretta (Chain DLK)

La combinaison instrumentale exploitée par cette formation, enregistrée en octobre 2008, est d’une élégante richesse : en une quarantaine de minutes et comme dans un atelier, la belle ingénierie (guitare, alto, violoncelle, saxophone alto) met en branle longerons, rabots, scies lentes, avec une vraie science des dosages et du brouillage des sources – qui peut évoquer, mutatis mutandis, certains travaux de Polwechsel. Un confort rêche, avec ce qu’il faut d’échardes pour rester sur le qui-vive… Guillaume Tarche (Le Son d Grisli)

Publiée il y a environ deux ans, Wounds of Light est une série de trois improvisations pour instruments acoustiques. On y retrouve Ernesto Rodrigues et son fils Guilherme – respectivement à l’alto et au violoncelle, ainsi que Nuno Torres au saxophone alto et le guitariste suédois David Stackenäs. Comme le dit déjà François Couture dans les notes, cet album ravira certainement beaucoup des amateurs d’improvisation non-idiomatique. Car il s’agit ici avant tout d’improvisations abstraites et principalement concentrées sur le son lui-même. Le quartet s’évertue et s’amuse à multiplier des strates sonores indiscernables à partir de cordes longuement frottées et de notes statiques. Il ne s’agit pas non plus d’une forme de drone acoustique, car des milliers de micro-évolutions parcourent les strates. Des évènements parfois microscopiques fourmillent. Des micro-évènements qui forment des angles, donnent de la forme et du relief aux longues plages sonores abrasives. Servies par quatre instrumentistes virtuoses, ces trois improvisations plongent l’auditeur dans des territoires sonores abstraits, singuliers et créatifs. Un univers où bois et cordes sont raclés, durement frottés et avec lenteur; des sons qui crispent parfois mais qui ne sont pas vraiment désagréable tant la forme et l’interaction entre les musiciens semblent magiques et inventives. Trois plongées sonores dans l’univers du timbre et des micro-évolutions, trois plongées qui progressent avec calme et nous entraînent dans des atmosphères hors du commun, méticuleusement interprétées. Julien Héraud (ImprovSphere)

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